Selasa, 25 Jun 2013

KISAH DONGGENG PAHLAWAN PERANG PAHANG .

part 1...











        Diceritakan suatu ketika dahulu pada penghujung kurun ke19 . Telah berlaku pelanunan di perairan Borneo yang di ketuai oleh saat dan said . Kesemua pahlawan dan askar kompeni inggeris tidak berjaya untuk menewaskan dan menumpaskan kumpulan lanun tersebut .

       Setelah habis cara dan iktiar sultan Brunai pada ketika itu terpaksa meminta bantuan dari dari sultan pahang dan residen pahang pada ketika itu Sir hudg Cliford untuk menewaskan lanun saat dan said itu .

     Oleh yang demikian residen pahang telah mencadangkan nama IMAM PERANG PAHANG WAN AHMAD untuk menyetelkan masalah lanun2 tersebut .

Imam perang pun berangkat ke kepulauan borneo seorang diri . Apabila beliau tiba disana dengan senang sahaja beliau dapat menumpaskan dan menewaskan lanun saat dan said yang selama ini menghantui para pedagang dan penduduk kepulauan borneo .

       Diatas kejayaan tersebut Sultan brunai telah mengurniakan bakal seorang isteri dan beliau pun bersetuju untuk memperisterikan Anak menteri brunai bernama Daeng Khadija .

       Setelah selesai urusan perkahwinan tersebut dan berangkat pulang ke pahang semula . Semasa keberangkatan pulang pasangan diraja tersebut diiringi oleh kapal 2 perang diraja brunai .

















    Pasangan diraja tersebutlah singgah disebuah pulau untuk mengambil bekalan air . Setelah selasai mengambil air Imam Perang Wan Ahmad tertinggal sebutir labu bekas air minuman.

    Disebabkan kegagahan Imam perang Wan Ahmad , penduduk pulau tersebut tidak berani untuk mengambil dan mengusik labu kepunyaan pendekar Wan Ahmad tersebut . Mereka memagar labu tersebut .

   Maka setiap penduduk kepulauan borneo dan pedagang yang berlaboh di pulau itu sering bertanya milik siapa kah labu tersebut . Penduduk pulau mengawan itu labu wan . Lama kelamaan lekat lah nama LABUAN sehingga ke hari ini yang diberi WILAYAH PERSEKUTUAN LABUAN , SABAH .

sambungan selepas ini ..

part 2..












3 ulasan:

Semut Hitam berkata...

Sudah dipautkan... terima kasih...

Donclub Jerantut berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Donclub Jerantut berkata...

terima kasih saudara dan saudari....